18.5.23

Α. Παντελειός: Το πρόβλημα στη Μομφεράτου θα είχε εντοπιστεί εγκαίρως με σωστή διαβούλευση.

Στη χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου συζητήθηκε η τροποποίηση της εγκεκριμένης κυκλοφοριακής μελέτης του Αργοστολίου για τη μονοδρόμηση της οδού Μομεφεράτου. Ο επικεφαλής της παράταξης "Κεφαλονιά, νησί για όλους", Αλέξανδρος Παντελειός έκανε την ακόλουθη τοποθέτηση:

"Από την πρώτη στιγμή που η δημοτική αρχή επιχείρησε να μελετήσει το θέμα του κυκλοφοριακού της πόλης του Αργοστολίου, προσπαθήσαμε να συνεργαστούμε προκειμένου οι παρεμβάσεις να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και να υπάρχει η κατά το δυνατόν μέγιστη συναίνεση.

Από την πρώτη σας απόπειρα εκπόνησης μιας κυκλοφοριακής μελέτης, με τον κύριο Κωνσταντινίδη τότε, είχαμε κάνει μια συζήτηση για το πως πιστεύουμε πως πρέπει να αναπτυχθεί η πόλη και ποιες είναι οι λύσεις για το κυκλοφοριακό της και όλα αυτά που στη συνέχεια βέβαια αγνοήσατε και συνεχίζετε να αγνοείτε.

Τα αγνοήσατε για παράδειγμα, όταν προσπαθήσατε με άστοχες επιλογές και ενέργειες να δημιουργήσετε ένα άτυπο πάρκινγκ μέσα στην καρδιά του Αργοστολίου (μιλάω για το οικόπεδο του Νοσοκομείου, πάνω από την Πλατεία Βαλλιάνου). Αγνοήσατε την θέση μας για χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης στην είσοδο της πόλης και διασύνδεση με το κέντρο μέσω δημοτικής συγκοινωνίας, πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων, σε συνδυασμό με κοινόχρηστο σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων και ηλεκτρικών οχημάτων. Προσπαθήσατε κοινώς να δημιουργήσετε ένα Αργοστόλι-χώρο στάθμευσης και ευτυχώς σας αποτρέψαμε τότε.

Όταν είχε έρθει η κυκλοφοριακή μελέτη στο δημοτικό συμβούλιο προς ενημέρωση, αυτό που ζητήσαμε τότε ήταν να γίνει μια σωστή διαβούλευση με τους κατοίκους του Αργοστολίου, προκειμένου να δούμε πως επηρεάζει την καθημερινότητα του καθενός. Μας διαβεβαιώσατε πως θα γίνει διαβούλευση και στη συνέχεια αναρτήσατε ένα ερωτηματολόγιο με θεωρητικές ερωτήσεις που καμία σχέση δεν είχε με αυτό που προτείναμε.

Όταν λέμε διαβούλευση, εννοούμε αυτό που κάνει ο Δήμος Σάμης αυτόν τον καιρό με τις κυκλοφοριακές μελέτες Σάμης και Αγ. Ευφημίας, με σωστή ενημέρωση των πολιτών για τις σχεδιαζόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με απόλυτη διαφάνεια.

Μας απαντήσατε τότε πως στοχεύετε αφού εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο, να εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση εντός δύο μηνών με σκοπό να γίνουν οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις το φθινόπωρο του 2022. Ας ήταν και αρχές του έτους, έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ώστε να μπορέσουμε εγκαίρως να λύσουμε προβλήματα όπως αυτό που συζητάμε σήμερα.

Φάνηκαν τα προβλήματα της μελέτης, όπως η κακή επιλογή της κατάργησης δεκάδων θέσεων στάθμευσης προκειμένου να διατηρηθεί η Μομφεράτου διπλής κατεύθυνσης. Φάνηκε και η αδυναμία διαχείρισής τους, αφού εφαρμόσατε όλη την υπόλοιπη κυκλοφοριακή μελέτη, πλην της σημαντικότερης παρέμβασης, στον δυσκολότερο ίσως δρόμο του βορείου τομέα του Αργοστολίου.

Την κυκλοφοριακή μελέτη την ψηφίσαμε, διατηρώντας όμως τις επιφυλάξεις μας σε σχέση με την εγκυρότητα των στοιχείων τα οποία συλλέχθηκαν μέσα στο χειμώνα και όχι κατά τη θερινή περίοδο όπως θα ήταν το ορθό, καθώς και σε σχέση με την έλλειψη ολοκληρωμένης διαβούλευσης.

Αυτή τη στιγμή, η μονοδρόμηση της Μομφεράτου αποτελεί τη μοναδική επιλογή για να «βγει» το καλοκαίρι. Δεν ξέρουμε πως επηρεάζει αυτή η αλλαγή το γενικότερο κυκλοφοριακό της πόλης και δεν πιστεύω πως υπήρξε αρκετός χρόνος για μια ορθολογιστική προσέγγιση από τον μελετητή. Όπως δεν γνωρίζουμε τον απαιτούμενο χρόνο για την έγκριση της τροποποίησης από την αποκεντρωμένη. Έχετε αναλογιστεί τι θα γίνει αν χρειαστούν δυο μήνες για την έγκριση;

Τέλος, όπως έχουμε ξαναπεί, μια κυκλοφοριακή μελέτη από μόνη της δεν μπορεί να δώσει λύση στο κυκλοφοριακό της πόλης. Χρειάζεται μια δέσμη ενεργειών, οι οποίες όμως για να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν χρειάζεται πρόθεση, οργάνωση και στρατηγική."

Σε σχέση με την τοποθέτησή μας για την έλλειψη διαβούλευσης, ο αντιδήμαρχος κ. Δ. Μινέτος μας απάντησε πως έχει γίνει διαβούλευση από το Δήμο για σχεδόν τέσσερις μήνες και μάλιστα κατατέθηκαν πολλά σχόλια από συμπολίτες μας, τα οποία ελήφθησαν υπ' όψιν από το μελετητή.

Απαντήσαμε πως από τη στιγμή που ούτε εμείς, αλλά ούτε 100 και πλέον κάτοικοι της περιοχής αντιλήφθηκαν τη διενέργεια διαβούλευσης, τότε προφανώς κάτι δεν έγινε καλά στη διαδικασία. Επειδή όμως δεν θέλουμε να αδικήσουμε σε καμία περίπτωση τη δημοτική αρχή, προσπαθήσαμε να επιβεβαιώσουμε τα λεγόμενα του κ. Μινέτου.

Στη ιστοσελίδα των διαβουλεύσεων του Δήμου Αργοστολίου, πράγματι εντοπίσαμε τη Β' φάση διαβούλευσης, με αναρτημένη την κυκλοφοριακή μελέτη. Η διαβούλευση αναρτήθηκε σίγουρα κάποια στιγμή μετά τις 4 Απριλίου 2022, ημερομηνία παρουσίασης της μελέτης στο δημοτικό συμβούλιο και παρέμεινε ανοιχτή έως τις 30 Απριλίου 2022, όπως προκύπτει και από την σχετική πρόσκληση.

Όσο για τον αριθμό των σχολίων τα οποία κατατέθηκαν και ελήφθησαν υπ' όψιν, είναι μόλις δύο (2).  Η δημοτική αρχή λοιπόν, θεωρεί ικανοποιητική αυτή τη διαβούλευση για την κυκλοφοριακή μελέτη μιας πόλης όπως το Αργοστόλι, με περισσότερους από δέκα χιλιάδες κατοίκους.

Και εδώ είναι προφανής η διαφορά αντίληψης που έχουμε με τη δημοτική αρχή. Εμείς θεωρούμε πως σε τέτοιου μεγέθους παρεμβάσεις θα πρέπει να γίνεται προσπάθεια για την ενημέρωση όλων των πολιτών σε σχέση με το πως αλλάζει η καθημερινότητά τους, από γειτονιά σε γειτονιά, στοχευμένα. Γι' αυτό μιλάμε για συμμετοχικό σχεδιασμό και για ενεργοποίηση του πολίτη, ώστε να τεθεί στο επίκεντρο της αυτοδιοίκησης.






Πρόσφατες Αποφάσεις Δ.Σ.